V souladu s ustanovením § 5 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zveřejňuje finanční arbitr a Kancelář finančního arbitra podle § 1a a § 4 zákona č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi, ve znění pozdějších předpisů, v zájmu informování veřejnosti níže uvedené informace:
Kancelář finančního arbitra
Finanční arbitr
Institut finančního arbitra byl zřízen k 1. 1. 2003 v rámci harmonizace práva České republiky s právem Evropské unie, a to na základě zákona č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi. Finanční arbitr byl příslušný k rozhodování sporů mezi osobami, které provádějí převody peněžních prostředků, a jejich klienty při provádění převodů peněžních prostředků a sporů mezi osobami, které vydávají elektronické platební prostředky, a držiteli elektronických platebních prostředků při vydávání a užívání elektronických platebních prostředků. Hlavním posláním finančního arbitra a tedy i hlavním důvodem založení tohoto orgánu, je zajištění rychlého, bezplatného a efektivního vyřizování sporů klientů s institucemi. Za výkon své práce odpovídal Poslanecké sněmovně.
S účinností od 1. 7. 2011 byla nabytím účinnosti zákona č. 180/2011 Sb. zřízena Kancelář finančního arbitra, organizační složka státu, jako samostatná účetní jednotka, jejíž příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva financí a v jejímž čele je finanční arbitr. Za výkon své funkce odpovídá finanční arbitr vládě.
Příslušnost finančního arbitra k rozhodování sporů byla postupně rozšiřována tak, že finanční arbitr je aktuálně příslušný k rozhodování sporu spadajícího jinak do pravomoci českých soudů mezi spotřebitelem a:
a) poskytovatelem platebních služeb při nabízení a poskytování platebních služeb,
b) vydavatelem elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz,
c) věřitelem nebo zprostředkovatelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru nebo jiného úvěru, zápůjčky, či obdobné finanční služby,
d) osobou obhospodařující nebo provádějící administraci fondu kolektivního investování nebo nabízející investice do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu při obhospodařování nebo provádění administrace fondu kolektivního investování nebo nabízení investic do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu,
e) pojistitelem nebo pojišťovacím zprostředkovatelem při distribuci životního pojištění nebo při výkonu práv a plnění povinností ze životního pojištění,
f) osobou provozující směnárenskou činnost při provádění směnárenského obchodu,
g) stavební spořitelnou nebo zprostředkovatelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování stavebního spoření,
h) osobou poskytující investiční služby při poskytování investičních služeb,
i) osobou, která vede jiný než platební účet, při vedení tohoto účtu,
j) příjemcem jednorázového vkladu při přijímání nebo vrácení tohoto vkladu,
k) penzijní společností nebo zprostředkovatelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování penzijního připojištění se státním příspěvkem,
l) penzijní společností nebo zprostředkovatelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování doplňkového penzijního spoření,
m) osobou, která poskytuje nebo distribuuje panevropský osobní penzijní produkt, při poskytování nebo distribuci panevropského osobního penzijního produktu,
n) osobou poskytující službu směny měn, která je před zahájením platební transakce nabízena plátci prostřednictvím bankomatu nebo v místě prodeje zboží nebo poskytování služeb, při poskytování této služby směny měn,
o) poskytovatelem dlouhodobého investičního produktu při poskytování tohoto produktu.
Sjednání rozhodčí smlouvy nevylučuje pravomoc finančního arbitra.
Řízení před finančním arbitrem se zahajuje na návrh navrhovatele (např. uživatel platebních služeb, držitel elektronických peněz, spotřebitel ze spotřebitelského úvěru, spotřebitel z fondu kolektivního investování, pojistník, pojištěný, osoba, s níž byl proveden směnárenský obchod); řízení je bezplatné; v řízení postupuje finanční arbitr podle zákona o finančním arbitrovi s přiměřeným použitím správního řádu.
Kancelář finanční arbitra plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti finančního arbitra; v čele Kanceláře finančního arbitra stojí finanční arbitr, v době jeho nepřítomnosti zastupuje finančního arbitr v plném rozsahu jeho pravomoci a odpovědnosti zástupce finančního arbitra. Od zřízení Kanceláře finančního arbitra pracovalo pro úřad celkem 14 pracovníků, včetně finančního arbitra a jeho zástupce. Od 1. 1. 2014 se postupně zvýšil počet systemizovaných míst na 35 pracovníků, od 1. 9. 2015 na 39 systemizovaných míst, od 1. 1. 2016 na 45 systemizovaných míst, od 1. 1. 2017 na 55 systemizovaných míst, pro rok 2018 zůstal počet systemizovaných míst stejný jako v roce 2017, tj. 55 systemizovaných míst, od 1. 1. 2019 se počet zvýšil na 60 systemizovaných míst, ale v průběhu roku byl počet systemizovaných míst na základě rozhodnutí vlády snížen na 57. K roku 2024 čítá úřad celkem 57 systemizovaných míst.
sídlo: Praha 1, Legerova 1581/69, 110 00
telefon: 257 042 070 (pro veřejnost), 257 042 094 (pro účastníky řízení)
e-mail: arbitr@finarbitr.cz
datová schránka: qr9ab9x
domény: https://financniarbitr.cz; https://finarbitr.cz; https://financniombudsman.cz
facebook: https://www.facebook.com/FinArbitr
twitter: @Finarbitr
účet č. 19-3520001/0710 vedený u České národní banky
725 46 522
CZ72546522
od 1.7. 2011 | 8 815 000 Kč |
rok 2012 | 18 000 000 Kč |
rok 2013 | 15 965 000 Kč |
rok 2014 | 33 431 739 Kč |
rok 2015 | 34 250 713 Kč |
rok 2016 | 43 197 941 Kč |
rok 2017 | 56 690 460 Kč |
rok 2018 | 61 289 977 Kč |
rok 2019 | 64 906 133 Kč |
rok 2020 | 69 622 551 Kč |
rok 2021 | 69 282 551 Kč |
rok 2022 | 53 890 873 Kč |
rok 2023 | 69 829 173 Kč |
rok 2024 | 67 596 481 Kč |
Informace jsou poskytovány podle zákona č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, podle samostatné Směrnice finančního arbitra o poskytování informací podle zákona č. 106/1999 ze dne 1. 3. 2017.
Návrh na zahájení řízení před finančním arbitrem lze podat písemně, v elektronické podobě opatřený zaručeným podpisem, prostřednictvím datové schránky, osobně, resp. ústně do protokolu v sídle Kanceláře finančního arbitra, prostřednictvím formuláře https://finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/formulare.html, popřípadě prostřednictvím on-line průvodce pro podání návrhu dostupného na adrese https://finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/pruvodce-podanim-navrhu.html. Obdobným způsobem lze podat dotazy týkající se působnosti finančního arbitra, k čemuž lze využít také on-line formulář dostupný na adrese https://finarbitr.cz/cs/ptejte-se-arbitra.html.
Proti rozhodnutí (nález, usnesení, rozhodnutí o pokutě) finančního arbitra lze uplatnit opravné prostředky – námitky podle § 16 nebo 23 zákona o finančním arbitrovi. Nález je soudně vykonatelný podle občanského soudního řádu, jakmile uplyne lhůta k plnění; není-li stanovena lhůta k plnění, tak jakmile nabyl právní moci. V případě nesouhlasu je možné podat proti rozhodnutí finančního arbitra – nálezu ve smyslu § 15 ve spojení s § 17a zákona o finančním arbitrovi žalobu o přezkum nálezu soudem podle části V. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů. Rozhodnutí finančního arbitra – rozhodnutí o pokutě podle § 23 zákona o finančním arbitrovi je přezkoumatelné soudem podle zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů. Proti rozhodnutí finančního arbitra o odmítnutí poskytnutí informace lze podle § 16 zákona o svobodném přístupu k informacím podat odvolání.
https://finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/formulare.html
https://finarbitr.cz/cs/informace-pro-verejnost/co-mam-delat-kdyz.html
https://finarbitr.cz/cs/financni-arbitr/pravni-predpisy.html
Sazebník úhrad v souvislosti s poskytováním informací podle § 17 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím vychází z vnitřního Předpisu finančního arbitra o poskytování informací:
Kancelář finančního arbitra je oprávněna požadovat úhradu za poskytnutí těch informací, na něž se vztahuje informační povinnost. Výše úhrady nepřesahuje věcné náklady povinného subjektu. Věcné náklady spojené s vytištěním informace, pořízením kopie nebo záznamu informace a zasláním informace žadateli zahrnují:
2,00 Kč za pořízení jedné strany výtisku formátu A4 nebo kopie,
3,00 Kč za pořízení oboustranného výtisku (kopie) formátu A4,
3,50 Kč za pořízení jedné strany výtisku (kopie) formátu A3,
4,50 Kč za pořízení oboustranného výtisku (kopie) formátu A3,
6,00 Kč za 1 ks nenahrané diskety 3,5",
7,00 Kč za 1 ks nenahraného CD ROM,
náklady na poštovní služby uplatňované podle ceníku České pošty, s.p.,
publikace a tiskoviny případně vydávané prostřednictvím Kanceláře finančního arbitra za cenu uvedenou na výtisku.
Pokud se jedná o informaci, která si vyžádá mimořádně rozsáhlé vyhledávání a zpracování, zaplatí žadatel náklady ve výši 300,00 Kč za každou započatou hodinu práce zaměstnance Kanceláře finančního arbitra.
Informace bude vydána až po prokazatelné úhradě požadovaných nákladů ze strany žadatele, kterému bude v souvislosti se zasláním samotné výzvy k úhradě nákladů sděleno i příslušné bankovní spojení.
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2023
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2022
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2021
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2020
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2019
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2018
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2017
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2016
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2015
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2014
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2013
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2012
Výroční zpráva o poskytování informací za rok 2011
Den | Úřední hodiny |
---|---|
Pondělí | 08:30 - 15:30 |
Úterý | 08:30 - 15:30 |
Středa | 08:30 - 15:30 |
Čtvrtek | 08:30 - 15:30 |
Pátek | 08:30 - 13:00 |
© 2024 Kancelář finančního arbitra | všechna práva vyhrazena